Werken aan literaire ontwikkeling
Goed literatuuronderwijs begint bij leraren die het enthousiasme voor literatuur aanwakkeren, en leerlingen laten groeien in hun literaire ontwikkeling. Dat vraagt om onderwijs dat leerlingen aanspreekt en uitdaagt, en ruimte biedt voor interpretatie en reflectie. Zo leren leerlingen dat ze van lezen niet alleen beter in taal worden, maar ook dat lezen hen helpt ontspannen, en helpt zichzelf, de ander en de wereld te ontdekken.
Hier vind je de uitgangspunten over werken aan literaire ontwikkeling, opgesteld op basis van wetenschappelijke bronnen.
Het begrip literatuur
Wat is literatuur? Het beantwoorden van die vraag is nog niet heel eenvoudig. En wat is het belang van literatuuronderwijs?
De literaire ontwikkeling van jongeren
De literaire ontwikkeling is niet los te zien van de cognitieve, psychologische, de sociaal-emotionele ontwikkeling en fysieke ontwikkeling. Leerlingen maken ook elk een eigen literaire ontwikkeling door.
Effectief en stimulerend literatuuronderwijs
Effectief en stimulerend literatuuronderwijs vereist een visie op de inhoud, een heldere, doorgaande leerlijn van brugklas tot en met eindexamenklas en deskundigheid in literatuurdidactiek. Hoe kun je dat realiseren?
Tekstaanbod
Om de literaire ontwikkeling te stimuleren is het belangrijk dat leerlingen kennismaken met diverse genres en een breed aanbod van teksten die passen bij verschillende leeftijden, leeservaringen, –niveaus en –interesses. Hoe zorg je voor zo’n divers aanbod?