De leesontwikkeling monitoren en evalueren

Om van leerlingen betere lezers te maken, is het essentieel om zicht te krijgen op hun leesontwikkeling. Door deze ontwikkeling te monitoren en te evalueren kun je het onderwijs en de leesomgeving afstemmen op wat leerlingen nodig hebben zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen. Ook geeft monitoring en evaluatie de leerling, leraar, en ouders of verzorgers inzicht in de ontwikkelde kennis, vaardigheden, houding en motivatie.
Wil je je verder verdiepen in het monitoren en evalueren van de leesontwikkeling? Verken onderzoek, bekijk de kerndoelen en eindtermen, en ontdek hoe theorie over het monitoren en evalueren van de leesontwikkeling in de praktijk kan worden gebracht.  
Onderzoek
Naar het monitoren en evalueren van de leesontwikkeling en hoe je dit doet in het voortgezet onderwijs zijn verschillende onderzoeken gedaan. Lees er meer over in wetenschappelijke rapporten, proefschriften, artikelen en op websites.
Fill 81316
Kerndoelen en eindtermen
Door het monitoren en evalueren van de leesontwikkeling stem je het onderwijs af op wat leerlingen nodig hebben om zich verder te ontwikkelen. Hierbij volg je hetgeen er opgenomen is in het curriculum. Vind hier de documenten die jou meer inzichten geven in de landelijke richtlijnen over wat leerlingen moeten kennen en kunnen.
Fill 81316
Van theorie naar praktijk
De leesvaardigheid en literaire ontwikkeling kun je in de praktijk op verschillende manieren monitoren en evalueren. Lees er meer over in boeken, rapporten, artikelen brochures en handleidingen 
Fill 81316

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl