Waarom is een doorgaande leerlijn essentieel binnen het literatuuronderwijs?

Een doorgaande leerlijn van brugklas tot en met eindexamenklas 

Een doorgaande leerlijn biedt duidelijkheid in de opbouw van kennis en vaardigheden binnen een bepaald leergebied of vak. Het zorgt voor continuïteit, consistentie en structuur in het onderwijsproces, doordat het expliciet maakt hoe je kennis en vaardigheden systematisch opbouwt en onderwijst.  

Een doorgaande leerlijn helpt leerlingen om verbanden te leggen met wat eerder aan bod kwam en bij het consolideren van kennis. Dat geldt ook voor het literatuuronderwijs. Leerlingen ontwikkelen door de jaren heen een palet aan literaire vaardigheden en kennis en kunnen daarmee steeds complexere teksten begrijpen. 

Voor leraren biedt een doorgaande leerlijn literatuur de mogelijkheid om terug te grijpen op wat al eerder aan de orde kwam en om te differentiëren naar het niveau en behoeften van individuele leerlingen. Daarbij helpt het als leraren zich bewust zijn van sleutelmomenten in de literaire ontwikkeling van leerlingen, zoals de overgang van de basisschool naar de brugklas of de soms abrupte overgang van jeugdliteratuur naar volwassenenliteratuur. 

icon-tip
Karin Laarakker (2002) schreef in het tijdschrift Tjip/Letteren het artikelLezen op je eigen niveau. De overgang van jeugd- naar volwassenenliteratuur over de geleidelijke overgang van jeugd- naar volwassenenliteratuur.
icon-tip
Wil je meer weten over sleutelmomenten in de literaire ontwikkeling? Lees dan de paragraaf Sleutelmomenten in de leesontwikkeling uit hoofdstuk 1 van De doorgaande leeslijn. De leesontwikkeling van 0-20 jaar van Stichting Lezen (2020). 
Twee lezende leerlingen voor een kleurig schilderij

Een doorgaande leerlijn literatuur beschrijft hoe leerlingen gedurende hun schoolloopbaan literaire competentie kunnen ontwikkelen, van de basisschool tot en met de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. De terugkerende onderdelen in elke fase van een doorgaande leerlijn literatuuronderwijs zijn: 

  • Leesplezier en leesmotivatie 
    Leerlingen worden gestimuleerd om uiteenlopende boeken te lezen en er is ruimte voor het zelfstandig kiezen van boeken. 
  • Kennis van literaire begrippen 
    Leerlingen doen kennis op van bijvoorbeeld perspectief, stijl, personages, thema’s, motieven en genres. 
  • Analyseren en interpreteren 
    Leerlingen ontwikkelen het vermogen om verhalen nader te doorgronden en hun eigen uitleg te geven over achterliggende ideeën in die verhalen.  
  • Kritisch denkvermogen ontwikkelen en reflecteren 
    Ze vormen een eigen mening over teksten en leren deze onderbouwen, en te reflecteren op de relatie tussen literatuur, het eigen leven en maatschappelijke vraagstukken. 
  • Persoonsvorming 
    Leerlingen benutten de persoonsvormende kracht die verhalen bieden. 
  • Literatuurgeschiedenis 
    Leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de literatuur, van middeleeuwse teksten tot hedendaagse literatuur. Hierbij worden periodes, stromingen, canonvorming en belangrijke auteurs behandeld. 
  • Creatieve verwerking 
    Zij leren zelf verhalen, gedichten of essays te schrijven geïnspireerd door gelezen literatuur, en leren het gelezene actief te verwerken met boekpresentaties en dramatisering.  
  • Zelfstandig literatuurgebruik 
    Zij ontwikkelen een persoonlijke leesidentiteit en voorkeur en leren zelfstandig keuzes maken binnen het literaire aanbod. 
icon-tip
Paragraaf 4.3 ‘Het belang van een doorgaande leeslijn’ uit het boek Jeugdliteratuur en didactiek. Handboek voor vo en mbo (2019) onder redactie van Iris Kamp, Janneke de Jong-Slagman en Peter van Duijvenboden besteedt aandacht aan het belang van de doorgaande leeslijn. 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl