Hoe verhoudt literaire competentie zich tot leescompetentie?

Lezen en literair lezen 

Leescompetentie en literaire competentie zijn verwante begrippen, maar verschillen in focus en reikwijdte. Een leerling die competent is in lezen, kan geschreven teksten vloeiend lezen, begrijpen en interpreteren. Deze vaardigheden zijn nodig om informatie uit teksten te halen, zoals het begrijpen van woorden, zinnen en alinea’s en de hoofdgedachte van een tekst. Een competente lezer kan effectief informatie verkrijgen uit verschillende soorten teksten. 

Literaire competentie gaat een stap verder. Literair competente lezers kunnen de weg vinden in het aanbod van verhalen en gedichten, kennen de kenmerken van verhalen en gedichten (zoals genres, narratieve structuren en stijlfiguren) en kunnen een oordeel geven over het gelezene. De beleving, verbeelding en interpretatie van een fictieve werkelijkheid spelen een belangrijke rol. 

Twee leerlingen in gesprek met boeken
icon-tip
Meer weten over literaire competentie? Lees de vier artikelen van Theo Witte en Gertrud Cornelissen (2022) De ontwikkeling van literaire competentie in het onderwijs op de website didactieknederlands.nl.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl