Materialen voor in de les
Bekijk op deze pagina een overzicht van werkvormen, lessenseries en lessuggesties die ingezet kunnen worden om te werken aan de leesvaardigheid van leerlingen.
Werkvormen

Doe de check: Hoe weet je of een bericht betrouwbaar is?
Netwerk Mediawijsheid (isdatzo.nl)
Deze checklist bevat een aantal stappen die leerlingen helpen om te achterhalen of een bericht betrouwbaar is. Aan de hand van vragen over bijvoorbeeld de bron, aanleiding en toon van het bericht kan de leerling weerbaarder worden gemaakt tegen onbetrouwbare berichten. Download
Lessenseries

Handreiking Rijke gesprekken en lessenseries ‘Wat een talent’ en ‘Zeg het met gebaren’ (po/vo)
Tammes, A-C & Janssen, I. (Amersfoort: SLO)
Deze lessenserie geeft een handreiking voor het organiseren van gesprekken die de taal-, denk- en kennisontwikkeling van leerlingen stimuleren. De lessenseries laten zien hoe deze rijke gesprekken betekenisvol kunnen worden verbonden aan andere taaldomeinen, zoals lezen. Download

Lessenserie Dat verzin je toch niet! Fictie en non-fictie
Tammes, A-C & Janssen, I. (Amersfoort: SLO)
In deze lessenserie voor havo/vwo 1 leren leerlingen korte teksten schrijven. Het doel is om fictie en non-fictie te kunnen onderscheiden en te focussen op kenmerken van fictie/non-fictie in gelezen en te lezen teksten. Download

Begeleid Diep Lezen
Beukering, M. (Stichting Lezen)
In deze lessenserie voor leerlingen uit 4 en 5 vwo stellen leraren hun leerlingen vragen over opvallend taalgebruik in literaire verhalen. Deze methode vergroot zowel de literaire als de zakelijke leesvaardigheid van leerlingen. Download
Lessuggesties

Taalportretten
Meer kansen met meertaligheid (Hogeschool NHL Stenden)
Deze lessuggestie helpt leerlingen met het maken van een taalportret. Hierdoor worden zij zich bewust van de talen in de klas en van de talen die in de omgeving een rol spelen. Deze les stimuleert de reflectie over het concept van ‘taal’, waarbij de taal meer is dan een nationale of vreemde taal. Download

Praktijkkaart docenten in het vo
Dyslexie Centraal (Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands)
Deze praktijkkaarten helpen leraren bij het ondersteunen van leerlingen met lees- en, spellingproblemen en dyslexie. Er zijn twee kaarten: een voor het schrijven en een voor woordenschatuitbreiding in een moderne vreemde taal. Bekijk de website

Lesmaterialen TOP-tektstructuurlessen
Bogaerds-Hazenberg, S. (Leesonderwijs.com)
Deze voorbeeldlessen en voorbeeldteksten helpen leerlingen verder met het ontwikkelen van leesvaardigheid. Het zijn teksten die zijn geschreven en/of aangepast om leerlingen vertrouwd te maken met de basis van tekststructuren. De teksten zijn geschikt voor leerlingen uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Bekijk de website

Geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs in het vo
SLO (Amersfoort: SLO)
Op deze website vind je onder andere een praktische brochure en handige lessuggesties over geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs. Bekijk de website

Praktijkkaart Leesbegrip
Leeuw, S. de, Breuer, T., Bootsma, M. & Naaijkens, E. (Educationlab)
Tips op basis van de vijf pijlers van effectief leesonderwijs uit het actieplan van de Taalraad Begrijpend Lezen met onder andere aandacht voor de autonomie van leerlingen, het nut van thematisch werken en het belang van interactie in de klas. Download