Van theorie naar praktijk

De doorgaande leeslijn: De leesontwikkeling van 0-20 jaar (2020)
Montfoort, A. van, & Wassing, A. (Amsterdam: Stichting Lezen)
Deze publicatie beschrijft op basis van wetenschappelijke inzichten de leesontwikkeling van kinderen en jongeren. Welke factoren remmen en welke factoren stimuleren deze ontwikkeling? Download
Rijke taal (v)mbo: Taaldidactiek voor het (voorbereiding) middelbaar beroepsonderwijs (2023)
Koeven, E. van, & Smits, A. (Amsterdam: Boom Uitgevers)
Rijke taal (v)mbo slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat je zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft, zodat elke leerling zijn taalbasis kan vergroten.
Lezen doe je samen (2019)
Stokmans, M., & Wolters, R. (Utrecht: Eburon)
Dit boek biedt inzicht in hoe lezers worden geboren en biedt praktische handvatten voor leesbevordering. Dit alles onder het motto: lezen doe je niet alleen, maar samen.
Rijk worden in je hoofd (2023)
De Sitter, A. (Utrecht: VO-Raad)
In dit artikel uit het vo-magazine worden de ervaringen van twee vo-scholen, het Globe College en het Vlietland College, beschreven met het verbinden van leesvaardigheid en leesmotivatie aan meerdere vakken in het onderwijs. Lees het artikel
De grenzen van literatuur: Ontwikkeling en opbrengsten van een lessenreeks literatuur met expliciete leerlinginspraak (2022)
Dera, J., Lierop-Debrauwer, H. van, & Schotanus, Y. (Amsterdam: Stichting Lezen)
In deze lessenreeks ‘De grenzen van literatuur’ vergelijken leerlingen tekstfragmenten die door henzelf (of door medeleerlingen) uitgekozen zijn, met teksten gekozen door docenten Nederlands. Download
Leesbevordering op maat in het vmbo. Welke jongere is (g)een lezer? De weerstand voorbij (2019)
Expertisecentrum Nederlands, ITTA, & Radboud Universiteit (itta.uva.nl)
Deze toolbox Leesbevordering geeft handvatten  om de leesmotivatie van vmbo-leerlingen te vergroten en om leesweerstand tegen te gaan. Bekijk de website
Kwestie van Lezen Deel18: De ideale helper (2020)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
De brochure biedt achtergronden en praktische tips voor docenten uit het primair en voortgezet onderwijs om de leeshonger van leerlingen te stimuleren. Download
Begeleid diep lezen: docentenhandleiding (2024)
Beukering, M. (Amsterdam: Stichting Lezen)
In de docentenhandleiding Begeleid Diep Lezen staat een gespreksmethode voor 4 en 5 vwo centraal, waarbij docenten hun leerlingen vragen stellen over opvallend taalgebruik in literaire verhalen. Download
Kwestie van Lezen deel 14: Creatief schrijven en lezen combineren op de middelbare school. (2017)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
Deze brochure bevat achtergronden en praktische tips voor leraren bij het combineren van creatief schrijven en lezen in het voortgezet onderwijs. Download
Jongeren en lezen. Hoe prikkelen we het leesgedrag bij jongeren (12 – 18 jaar)? (2022)
Cubiss (Tilburg: Cubiss)
In deze whitepaper staat hoe iedereen een leesbevorderaar kan zijn richting jongeren in het voortgezet onderwijs. Belangrijke ingrediënten daarbij zijn: persoonlijk enthousiasme, aansluiten op hun belevingswereld, het leveren van maatwerk en het hanteren van een brede kijk op lezen. Download
Maak van leerlingen lezers (z.d.)
NBD Biblion (Zoetermeer: NBD Biblion)
In deze brochure staan praktische leestips voor leraren Nederlands in het voortgezet onderwijs om van leerlingen lezers te maken. Download

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl