Waaraan herken je de ongemotiveerde lezer?
Kenmerken van de ongemotiveerde lezer
Ongemotiveerde lezers voelen geen enkele aantrekkingskracht tot lezen. Ze doen soms zelfs actief hun best om het uit de weg te gaan. In dat geval is er sprake van ‘leesvermijding’ (leesweerstand) of zelfs ‘leesangst’.

De leesvermijder:
- vindt lezen saai of ervaart de teksten als betekenisloos;
- ervaart een gebrek aan controle tijdens het lezen, of ervaart andere negatieve gevoelens tijdens het lezen, zoals onvermogen of angst;
- vindt de gelezen teksten moeilijk;
- schrijft successen in lezen niet toe aan eigen inspanningen, maar falen wel;
- streeft geen doelen na met lezen;
- heeft familieleden, vrienden of leerkrachten die zich negatief uitlaten over lezen;
- laat zich zelf ook vaak negatief uit over lezen tegen anderen of gaat contact over lezen uit de weg.
Relatief veel leerlingen op het vmbo ervaren leesangst. De toolbox Leesbevordering op maat in het vmbo van het ITTA kennisinstituut voor taalontwikkeling, het Expertisecentrum Nederlands en de Radboud Universiteit geeft handvatten om hun leesmotivatie te vergroten en om leesweerstand tegen te gaan.
Denk niet dat leesangst niet voorkomt op havo, vwo en gymnasium. Op alle schooltypen zijn leerlingen te vinden die leesangst ervaren. Deze leerlingen moet je actief helpen om gemotiveerder te worden.