Hoe wek je belangstelling voor lezen op?

Leerlingen de waarde van lezen laten inzien

Naast aandacht voor de drie psychologische basisbehoeften is het belangrijk om leerlingen de waarde van lezen te laten inzien. Uitleg over hoe lezen van betekenis is in hun leven, komt de leesmotivatie ten goede. Ook aansluiten bij de interesses van leerlingen werkt motiverend.

Leerling met stapel boeken in de hand

Hoe belangrijker je een activiteit vindt, hoe gemotiveerder je hiervoor bent. Dat geldt ook voor lezen. Het is dus zaak om leerlingen uit te leggen waarom lezen belangrijk is, niet alleen voor school, maar ook voor hun persoonlijke leven. Draag ook zelf je eigen liefde uit voor lezen, bijvoorbeeld door te vertellen over mooie boeken die je gelezen hebt. De waardering van anderen werkt aanstekelijk: hoe enthousiaster je zelf bent over lezen, hoe groter de kans dat leerlingen dit ook worden.

icon-tip
‘Waarom is het belangrijk om literatuur te lezen?’ Jeroen Dera onderzocht wat leraren Nederlands in de bovenbouw van havo/vwo hun leerlingen hierover vertellen. Bekijk deze en meer resultaten van zijn onderzoek in de publicatie Lezen in beweging van Stichting Lezen.

De interesse van leerlingen opwekken

Als leerlingen geïnteresseerd zijn in het onderwerp van een tekst, vinden ze deze vaak minder moeilijk om te lezen en geven ze ook minder snel op. Daarmee heb je dus goud in handen: door aan te sluiten bij de interesses van leerlingen en door hun nieuwsgierigheid op te wekken, raken ze steeds gemotiveerder om te lezen. Ze ervaren dan de waarde en lol van lezen. 

Interesse heeft van alle motivatiemechanismen de grootste invloed op de leesmotivatie en de leesvaardigheid van leerlingen. Verbind leesactiviteiten daarom zoveel mogelijk aan hun belevingswereld en aan voor hen relevante thema’s. Via gesprekken over boeken en lezen kun je achterhalen waar de interesses van je leerlingen liggen en kun je hen voor hun relevante boeken aanraden.

Daarnaast wil je leerlingen natuurlijk ook helpen om hun horizon te verbreden. Dit is immers een van de kerndoelen van het onderwijs. De interesse van leerlingen is niet statisch, maar kun je uitbreiden en verdiepen. Door aan te sluiten bij hun bestaande interesses en belevingswereld kun je leerlingen telkens verder uitdagen om nieuwe leeservaringen op te doen. Door lezen daarnaast te verbinden aan de wereld om hen heen –aan maatschappelijke thema’s en de actualiteit – wordt lezen voor leerlingen relevanter en interessanter. Ook door leesonderwijs te integreren in zaakvakonderwijs maak je het lezen betekenisvoller en daarmee motiverender voor leerlingen.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl