Werken aan leesmotivatie

Leesmotivatie is de drijfveer achter lezen. Leerlingen beginnen met lezen omdat ze iets willen weten of beleven. Weet je als leraar de leesmotivatie aan te wakkeren, ook van leerlingen die liever niet lezen? Dan heb je een wereld gewonnen. Immers, een gemotiveerde lezer leest vaker en begrijpt teksten beter dan een ongemotiveerde lezer.
Hier vind je de uitgangspunten over werken aan leesmotivatie, opgesteld op basis van wetenschappelijke bronnen.
Het belang van leesmotivatie
Leesmotivatie heeft invloed op het leesgedrag en op de leesvaardigheid van leerlingen. Hoe zit dat precies?
Fill 81316
Leesmotivatie in een notendop
Over wat motivatie is, zijn veel theorieën in omloop. Wat is leesmotivatie precies? Hoe komt het tot stand? En welke rol spelen intrinsieke en extrinsieke motivatie?
Fill 81316
Leesmotivatie stimuleren
De leesmotivatie van leerlingen is het grootst als ze zich autonoom, competent en verbonden voelen tijdens het lezen. Ook telt mee of zij het lezen waarderen, interessant vinden en positieve leerdoelen hebben. Hoe stimuleer je dit als leraar?
Fill 81316
Omgaan met verschillen in leesmotivatie
De ene leerling is de andere niet. Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen, van niet-lezers tot en met fervente lezers, plezier krijgen en houden in lezen?
Fill 81316

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl