Waarom zijn auteurs belangrijke leesbevorderaars?

Literaire makers in de klas 

Net als leraren, zijn schrijvers en andere literaire makers, waaronder dichters, illustratoren, striptekenaars en spokenwordartiesten, belangrijke rolmodellen: ze maken leerlingen nieuwsgierig naar nieuwe literaire teksten en prikkelen hen om meer te lezen. Schrijversbezoeken in de klas stimuleren dan ook hun leesmotivatie en leesgedrag. 

Tijdens een bezoek vertellen literaire makers over hun werk en de totstandkoming daarvan, lezen ze voor uit eigen werk, of geven schrijf-, rap- of illustratieworkshops. Zo leren je leerlingen verbindingen te maken tussen het werk en het persoonlijk leven van de literaire maker, hoe het maken van een publicatie verloopt en welke stijlen en technieken de makers gebruiken.   

schrijversportretten aan muur

Een schrijversbezoek brengt boeken tot leven 

Als je een literaire maker uitnodigt van wie het werk past bij de leeftijd en de belevingswereld van leerlingen, kan een schrijversbezoek een plezierige en leesbevorderende ervaring zijn. Een bezoek van een literaire maker kan ervoor zorgen dat leerlingen: 

  • meer zin in lezen krijgen en daadwerkelijk meer gaan lezen; het werk van de bezoekende maker dan wel dat van anderen, 
  • andere soorten boeken of genres uitproberen,  
  • het werk van de literaire maker beter begrijpen en over de inhoud van het werk aan het denken worden gezet; dit stimuleert hun literaire competentie, 
  • geïnspireerd worden om zelf verhalen, gedichten en raps te schrijven, en illustraties te creëren. 
icon-tip
Wil je meer weten over hoe een schrijversbezoek een bijdrage kan leveren aan de leesmotivatie en het leesgedrag van je leerlingen? Lees het onderzoeksrapport Dichter bij de schrijver, Dichter bij lezen van Stichting Lezen & De Schrijverscentrale (2018).  

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl