Van theorie naar praktijk

Ben je op zoek naar praktische publicaties om de samenwerking met de verschillende partners binnen jouw leesnetwerk vorm te geven? Op deze pagina vind je een overzicht van relevante boeken, rapporten, artikelen, brochures, handleidingen en websites. 

Van leerlingen lezers maken (2023)
Hebbrecht, J. & Vansteelandt, I. (Leuven/Amsterdam: Uitgeverij Lannoo)
Dit boek biedt inzicht in de pijlers van krachtig leesonderwijs. Deel drie van het boek gaat volledig over het samenwerken met partners binnen je leesnetwerk.  
Rijke taal (v)mbo. Taaldidactiek voor het (voorbereidend) middelbaar beroepsonderwijs (2023)
Smits, A., & Koeven, E. van (Amsterdam: Boom uitgevers)
Dit boek gaat over taal- en leesdidactiek voor leerlingen en studenten uit het voortgezet speciaal onderwijs, het praktijkonderwijs en het (voortgezet) middelbaar beroepsonderwijs. Ook de rol van ouders/verzorgers en de bibliotheek worden hierin besproken. 
Zo fijn dat het niet fout kan zijn (2017)
Koopman, E. (Amsterdam: Stichting Lezen)
In deze publicatie wordt beschreven hoe een professional met creatief onderwijs aan de slag kan gaan. Download
Bibliotheken gaan scholen helpen met verbeteren leesvaardigheid (2023)
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Rijksoverheid.nl, 30-10-2023 )
Nieuwsbericht waarin de middelen, doelstellingen en aanpakken van het Masterplan basisvaardigheden worden toegelicht.  Bekijk de website
Muziek- en taalonderwijs slim combineren (2022)
Meewis, V. (Utrecht: LKCA)
In dit artikel worden de raakvlakken tussen taal en muziek in het onderwijs verkend, waarbij gesignaleerde opbrengsten en kansen worden gedeeld.  Lees het artikel
Literatuuronderwijs in beeld. Films en boekverfilmingen in de literatuurles (2021)
Grubben, K. & Dera, J. (Levende Talen Magazine, 8, 18-23)
Dit artikel gaat over de veelbesproken relatie tussen literatuur en film, hoe vaak films worden ingezet in de literatuurles, en hoe je dat het beste kunt aanpakken.  Lees het artikel
Van gamen tot Huizinga: over kunst- en literatuuronderwijs in een digitale cultuur (2024)
Van Dijk, Y & Klaver, M.J. (Kunstzone, 6, 8-11)
In dit artikel wordt gepleit voor klassikaal en thematisch lezen en wordt een voorstel gedaan voor een vakoverstijgend thema met Nederlands en CVK, om uit te komen bij de relatie met de digitale jongerencultuur. Artikel is te lezen voor abonnees van het vakblad Kunstzone.   Lees het artikel
Meer lezen, beter in taal – vmbo. Effecten van lezen op taalontwikkeling (2021)
Broekhof, K. (Amsterdam: Stichting Lezen)
Brochure over de invloed van veel lezen en meer plezier in lezen op de taalontwikkeling en de leesvaardigheid van vmbo-leerlingen. Er wordt expliciet aandacht besteed aan het belang van een structurele samenwerking tussen school en de Bibliotheek.  Download
De professionele leesmediaconsulent (2024)
Davelaar, G.J., Wesseling, D., Hesselberth, J., Tiddens, A., & Eising, S.(Amsterdam/Den Haag: Stichting Lezen/KB, Nationale Bibliotheek)
Deze handreiking is een wegwijzer om zicht te krijgen op wat de functie leesmediaconsulent behelst en vergt.  Download
BoekStart en de Bibliotheek op school: Factsheets, goede voorbeelden, effecten (2025)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
In deze factsheet wordt antwoord gegeven op de vraag hoe aanpakken zoals de Bibliotheek op school het onderwijs structureel kunnen ondersteunen bij het leesonderwijs met de integrale bouwstenenaanpak voor leesbevordering.  Bekijk de website
Lezen in het praktijkonderwijs (2023)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
In deze brochure worden de ervaringen van drie deelnemende praktijkscholen aan de pilot over samenwerking met bibliotheken beschreven. Bij elk praktijkverhaal staan tips voor de Bibliotheek en voor school.  Download
Handboek de Bibliotheek op school vo (2024) 
Ruiter, L. de (Amsterdam/Den Haag: Stichting Lezen/KB, Nationale Bibliotheek) 
Handboek voor professionals die betrokken zijn bij de Bibliotheek op school in het voortgezet onderwijs. Aan bod komt hoe scholen een samenwerking met de Bibliotheek kunnen aangaan, de bouwstenen van deze aanpak en de rol van de leesmediaconsulent. Tot slot wordt het landelijke, provinciale en lokale netwerk van deze aanpak beschreven.   Download
Betrekken van ouders (2021)
Breuer, T., Wetten, S. van, Aarts, B., Jacobs, B. & Wolf, I. de (Maastricht: Educationlab/Universiteit van Maastricht)
In deze toolkit worden de belangrijkste conclusies uit de literatuur beschreven over de vraag hoe op scholen voor primair- en voortgezet onderwijs ouderbetrokkenheid kan worden vergroot.  Download
Wat is de Bibliotheek op school? (2025)
De Bibliotheek op school (Amsterdam/Den Haag: Stichting Lezen & KB, Nationale Bibliotheek)
Beschrijving van de mogelijkheden van de aanpak van het programma De bibliotheek op school, zoals een goed gevulde schoolbibliotheek, hulp van leesmediaconsulenten en dagelijks aandacht voor lezen.  Bekijk de website
Project de Bibliotheek op school en nieuwkomersonderwijs van start! (2024)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
Nieuwsbericht van de speciale lijn van de aanpak van de Bibliotheek op school voor het nieuwkomersonderwijs, aangevuld met een verslag van een startbijeenkomst waarin beleidsorganisaties en scholen hun inzichten en verwachtingen delen.  Bekijk de website
Ouderbetrokkenheid (2024)
Wilhelm, T. (Gelijkekansenindeklas.nl)
Kennisbank van de website gelijkekansen.nl waarin een thema is opgenomen over ouderbetrokkenheid in het basis- en voortgezet onderwijs. Er worden verschillende dimensies van ouderbetrokkenheid beschreven en praktische tips in het omgaan met verschillende soorten ouders/verzorgers.   Bekijk de website

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl