Hoe organiseer je een schrijversbezoek?
De Schrijverscentrale
Als je een literaire maker wilt uitnodigen voor een schrijversbezoek, kun je contact opnemen met De Schrijverscentrale. Deze organisatie koppelt je aan de maker die je op het oog hebt en regelt de financiële afwikkeling van het schrijversbezoek. De Schrijverscentrale biedt een breed aanbod aan literaire makers geschikt voor een bezoek aan leerlingen van praktijkonderwijs tot en met vwo. Ook kun je bij deze organisatie advies inwinnen over een geschikte literaire maker voor een schoolbezoek, en over de praktische en inhoudelijke voorbereiding.
Tijdens het schrijversbezoek staat het werk van de literaire maker centraal, maar in samenspraak met De Schrijverscentrale kun je het programma ook naar eigen wens invullen. Zo is het mogelijk om het bezoek te koppelen aan een thema, bijvoorbeeld diversiteit, burgerschap of sport. Ook kan de maker desgewenst een workshop verzorgen, waarbij leerlingen aan de slag gaan met creatieve schrijf- en/of tekenopdrachten zoals het maken van een gedicht of rap.
Een schrijversbezoek via De Schrijverscentrale duurt ongeveer een uur en kan online of op locatie – in de school of Bibliotheek – plaatsvinden.

Voorbereiding van het bezoek
Het succes van een schrijversbezoek hangt samen met de tijd en energie die je steekt in de voorbereiding en de afsluiting ervan.
Wanneer je bij jou op school een schrijversbezoek organiseert, doe je er goed aan een aantal praktische zaken op tijd te regelen. Je kunt hierbij denken aan de volgende dingen:
- Afspreken wie het schrijversbezoek regelt en aanspreekpunt is voor de organisatorische zaken rondom het bezoek.
- Het bepalen van de datum waarop het schrijversbezoek plaatsvindt. Dit kan op een willekeurig moment in het schooljaar, maar je kunt het ook koppelen aan een campagne, zoals De Jonge Jury of De Literatour.
- Het uitnodigen van de literaire maker; doe dit bij voorkeur een half jaar van tevoren.
- Afspraken maken met de literaire maker over hoe hun bezoek eruit komt te zien; wordt er wat verteld, voorgelezen en/of een schrijf- of illustratieworkshop gegeven?
- Het bij de leerlingen aankondigen van de komst van de literaire maker.
- Zorgen dat er voldoende boeken van de auteur of illustrator aanwezig zijn, zodat leerlingen de kans krijgen deze van tevoren te lezen.
- Zorgen voor een plek waar de literaire maker met de klas aan de slag kan en het regelen van benodigdheden, zoals schrijfmaterialen.
- Zorgen dat er begeleiding is voor de literaire maker op de dag van het bezoek. Dit kunnen bijvoorbeeld leerlingen zijn.
Afsluiting van het bezoek
Wil je de leesmotivatie van leerlingen optimaal stimuleren, organiseer dan voorafgaand en na afloop aan het schrijversbezoek activiteiten rondom het werk van de literaire maker. Activiteiten waaraan je kunt denken:
- Laat je leerlingen boeken van de schrijver lezen die op bezoek komt, en laat hen tijdens de les hun leeservaringen uitwisselen.
- Bedenk samen met je leerlingen vragen om tijdens het bezoek te stellen.
- Breng een bezoek aan de Bibliotheek.
- Laat leerlingen een verslag schrijven voor de schoolkrant, of een brief aan de schrijver na afloop van het bezoek.
Houd steeds in je achterhoofd dat jij het rolmodel bent. Hoe meer betrokken en enthousiast jij bent over het bezoek en de boeken, hoe meer je leerlingen dat ook zullen zijn.