Van theorie naar praktijk
Wil je meer weten over het inzetten van kennis over rijke teksten binnen de onderwijspraktijk. Lees erover in boeken, rapporten, artikelen, op websites en in blogs.
Boeken en rapporten

Rijke taal (v)mbo. Taaldidactiek voor het (voorbereidend) middelbaar beroepsonderwijs (2023)
Koeven, E. van & Smits, A. (Meppel: Uitgeverij Boom)
Dit boek beoogt een brug te slaan tussen theorie en praktijk en laat zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft, zodat elke leerling zijn taalbasis kan vergroten.

De doorgaande leeslijn. De leesontwikkeling van 0-20 jaar (2020)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
De doorgaande leeslijn geeft een beschrijving van de leesontwikkeling van kinderen en jongeren van 0-20 jaar en van alle factoren die bepalend zijn voor het opgroeien tot lezer. Download

De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen (2022)
Houtveen, T. & Steensel, R. van (red.) (Utrecht: Eburon)
Kennisbundel waarin leesexperts inzicht geven in de theorie van begrijpend lezen, met voorbeelden voor de toepassing van effectief leesonderwijs in de praktijk. Download
Artikelen

Rijke leesstof stimuleert. Andere teksten maken je leesonderwijs betekenisvol (2019)
Janson, D. & Prenger, J. (Tijdschrift Meer Taal, 6(2), 30-33)
In dit artikel wordt beschreven waarom je als leraar het beste zelf teksten selecteert, hoe je dit doet en waar je rijke teksten kunt vinden. Lees het artikel

Rijke teksten voor alle leerlingen (2023)
Burki, U., Rijckaert, H., & Pereira, C. (Tijdschrift Taal)
In dit artikel worden de kenmerken van rijke teksten beschreven en waarom de inzet van rijke teksten in het onderwijs belangrijk is. Lees het artikel

Rijke teksten en het literatuuronderwijs (2024)
Dera J. (Tijdschrift voor Remedial Teaching)
Dit artikel gaat dieper in op het concept van ‘rijke teksten’ in het Nederlandstalige onderwijs, met de nadruk op de ambiguïteit van deze term in het curriculum. Er wordt een voorstel gedaan over hoe de term in het literatuuronderwijs kan worden overgebracht. Lees het artikel

Werken met rijke teksten voor beter leesbegrip en meer leesmotivatie (2023)
Pereira, C. & Rijckaert, H. (Gent, België: Skribis 35ste congresbundel HSN)
Congresbijdrage waarin de uitgangspunten voor de website rijketeksten.org worden beschreven met een toelichting op de definitie en het belang van rijke teksten. Lees het artikel

De meervoudige kracht van schurende en naburige teksten (2020)
Jongstra, W., Ende, H., van den, & Pauw, I. (Veerkracht, 17(1) 8-12)
In dit artikel worden de ervaringen met de inzet van zogenaamde ‘schurende en naburige teksten’ in een leesbevorderende context beschreven. Lees het artikel
Websites en blogs

Rijketeksten.org
De Taalunie
Op de website rijketeksten.org vind je meer informatie over wat rijke teksten zijn en hoe je ermee in de klas kunt werken binnen een vakoverstijgend en kennisrijk thema. Om de informatie te kunnen lezen maak je een gratis account aan. Bekijk de website

Begrijpender lezen: Naar een betekenisvol vak Nederlands
Stronks, E. (Neerlandistiek.nl)
Deze blog is een pleidooi voor een andere organisatie van het vak Nederlands, waarin de inhoud van gebruikte teksten centraal staat en begrijpend lezen gekoppeld wordt aan de vakinhouden van het vak Nederlands. Lees het blog

Verder denken over rijke teksten (2024)
Smits, A. & Koeven, E. van (Blog Geletterdheid en schoolsucces)
Blog waarin Anneke Smits en Erna van Koeven de definitieve van rijke teksten beschrijven en ze nader ingaan op het begrip pedagogisch/didactisch redeneren: ‘Waarom doe ik als leraar wat ik doe?’ en ‘Doe ik als leraar wat ik doe goed?’. Dit begrip wordt besproken in het licht van het werken met rijke teksten in de onderwijspraktijk. Lees het blog

Arme teksten in zaakvakmethodes (2024)
Smits, A. & Koeven, E. van (Blog Geletterdheid en schoolsucces)
Blog waarin Anneke Smits en Erna van Koeven de definitie van rijke teksten duidelijk verwoorden en waarin ze hun ideeën uiteenzetten over teksten in zaakvakmethodes. Lees het blog