Onderzoek
Een breed aanbod van rijke teksten bij alle vakken stimuleert de taal- en denkontwikkeling van leerlingen. In onderstaand overzicht vind je wetenschappelijke rapporten, onderzoeksartikelen en websites over rijke teksten.
Rapporten en proefschriften

Leuk om te lezen of makkelijk te begrijpen? Optimaal begrijpelijke teksten voor het voortgezet onderwijs (2014)
Silfhout, G. van (Delft: Eburon)
In dit proefschrift wordt inzichtelijk gemaakt hoe leerlingen in het voortgezet onderwijs hun studieteksten verwerken en hoe tekstkenmerken als lay-out, de aanwezigheid van verbindingswoorden en verhalende elementen hun leesgedrag beïnvloeden. Download
Artikelen

Modeling the relationships among Reading instruction, Motivation, Engagement, and Achievement for Adolescents (2013)
Gutherie, J., Klauda, S., & Ho, A. (Reading Research Quarterly)
In dit artikel wordt de studie naar de onderlinge relaties tussen leesinstructie, motivatie, betrokkenheid en prestatie beschreven. Download
Websites

‘Begrijpelijke’ schoolboeken werken averechts (2025)
De Leesmonitor – Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
De website De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. In dit artikel staat hoe in schoolboeken, bij voorkeur met verbindingswoorden, een doorlopende lay-out wordt gepresenteerd. En hoe aandacht voor coherentie bijdraagt aan het begrip. Bekijk de website