Materialen voor in de les

Bekijk op deze pagina een overzicht van lessenseries en lessuggesties die bij verschillende vakken ingezet kunnen worden en waarbij ook gewerkt wordt aan taal- en leesvaardigheid.

Dertien beproefde taalgerichte lessenseries
Platform Taalgericht Vakonderwijs (Amersfoort: SLO)
Het Platform Taalgericht Vakonderwijs ontwikkelde in samenwerking met didactici en leraren van diverse vakken dertien taalgerichte lessenseries. Er zijn lessenseries voor zowel vmbo-, havo-, als vwo-leerlingen van verschillende leerjaren bij vakken als biologie, economie/handel, geschiedenis, rekenen-wiskunde, techniek en zorg. Bekijk de website
Woordenaars
Dijk, M. van (michellevandijkschrijft.nl)
Lessenseries waarbij leerlingen aan de slag gaan met een vakoverstijgend thema en daarnaast werken aan hun taalvaardigheid. In totaal bestaat Woordenaars uit 24 taalgerichte lessenseries bij de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde en biologie. De lessen zijn geschikt voor de brugklas en eventueel het tweede leerjaar vmbo-tl, havo en vwo. Bekijk de website
Handreiking primaire bronnen bij geschiedenis
Driel, J. van, & Tammes, A-C (Amersfoort: SLO)
Handreiking met handvatten om leerlingen binnen het vak geschiedenis te ondersteunen bij het lezen van en het schrijven over primaire bronnen, en hierover in gesprek te gaan. Deze lessenserie is geschikt voor leerlingen in leerjaar 3 en 4 van vmbo-tl, havo en vwo en gebaseerd op de principes van taalgericht vakonderwijs. Download
Ondergedoken als Anne Frank
Prins, M. & Steenhuis, P.H. (Amsterdam: Stichting Lezen)
Het crossmedia project Ondergedoken als Anne Frank gaat over de verhalen van veertien onderduikers. Je kunt de verhalen gebruiken om met jouw leerlingen te praten over het thema vrijheid in brede zin. Geschikt voor de onderbouw vmbo bij vakken als Nederlands, mens & maatschappij en levensbeschouwing. Download
Zo kan begrijpend lezen ook. Leren argumenteren. Samenwerking tussen taal- en zaakvak
Menke, R. & Smits, A.(Didactiek Nederlands: Zo kan het ook)
Samenwerkingsproject voor de vakken Nederlands en geschiedenis. In deze lessenserie voor vwo-3 en de bovenbouw van het vo maken leerlingen een hulpkaart met als doel deze kaart in te zetten bij het lezen en begrijpen van argumentatieve en redenerende teksten. Bekijk de website
Zelf vragen maken bij teksten
SLO (Amersfoort: SLO)
Lesopzet van twee lessen waarbij leerlingen door samenwerkend leren vragen leren stellen aan teksten. Aan de hand van deze zelfgemaakte vragen bespreken leerlingen de inhoud van de teksten met elkaar. Deze lesopzet kan gebruikt worden bij verschillende soorten teksten die de leraar of de leerlingen uitkiezen. Download
Jeugdliteratuur bij geschiedenis en Nederlands
Strootman, D. & Oosten, C. van (Didactiek Nederlands: Zo kan het ook)
In deze les gaan leerlingen uit de onderbouw vmbo-tl ‘diep lezen’ en zich verdiepen in de stof door het toepassen van de vier fasen van de ‘staaltjes’ van Litlab bij verschillende fragmenten uit de jeugdliteratuur. Hierbij leggen ze verbanden met de lesstof bij geschiedenis. Bekijk de website
Het modelen van rijke teksten bij Nederlands en bij economie
Buiks, A. & Hassel, M., van (Didactiek Nederlands: Zo kan het ook)
Les over het vormen van woordbetekenissen en betekenis op zinsniveau aan de hand van een rijke tekst over een onderwerp binnen een (zaak)vak. Geschikt voor leerlingen uit vmbo-bb 2. Bekijk de website
Lessuggesties Thea Beckmanprijs
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
Het beste historische jeugdboek wint de Thea Beckmanprijs. Bij de categorie van 12 jaar en ouder zijn er bij de vijf boeken van de shortlist lessuggesties gemaakt die bruikbaar zijn voor leerlingen uit de brugklas vmbo, havo en vwo, waarbij lezen bij een vak als geschiedenis ingezet kan worden. Download

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl