Tools om te monitoren en evalueren
Op deze pagina vind je een overzicht van instrumenten om de leesontwikkeling van leerlingen te volgen of om na te gaan hoe het monitoren en evalueren op jouw school ingericht is.
Instrumenten

Reflectiewijzer Leesonderwijs onderbouw voortgezet (speciaal) onderwijs
Inspectie voor het onderwijs
In deze reflectiewijzer staan verschillende vragen die vaksecties helpen zicht te krijgen op de manier waarop zij de leesmonitoring ingericht hebben. Download

Kijkwijzers bij het handboek Van leerlingen lezers maken
Hebbrecht, J., & Vansteeland, I. (Tielt, België: Uitgeverij Lannoo)
Bij het boek Van leerlingen lezers maken zijn kijkwijzers ontwikkeld die gratis te downloaden zijn vanaf de website van de uitgeverij. De kijkwijzers gaan over de inrichting van krachtig leesonderwijs, de diversiteit van het leesaanbod, rijke teksten en het stellen van vragen bij teksten. In het boek zelf vind je een rubriek met allerlei manieren waarop je het monitoren en evalueren van lezen in kaart kan brengen. Download

Checklists, observatie-formulieren en leeslogboek bij het boek Verdiepend lezen
Mortel, K. van de, & Ballering, C. (Amersfoort: CPS)
Bij het boek Verdiepend lezen zijn een aantal tools ontwikkeld, die gratis kunnen worden gedownload via de website van de uitgeverij. Deze tools kunnen onder andere ingezet worden bij het monitoren en evalueren van de leesontwikkeling. Zo kun je een voorbeeld van een leeslogboek voor leerlingen downloaden, een checklist om na te gaan of een tekst past bij de leerling en een checklist om na te gaan of teksten passen bij de taak die leerlingen uitvoeren. Download

Monitor de Bibliotheek op school
KB, nationale Bibliotheek en Stichting Lezen
De monitor van de Bibliotheek op school is een jaarlijkse afname bij de aanpak de Bibliotheek op school. School en bibliotheek meten samen of de gestelde leesbevorderingsdoelen uit het leesmediaplan worden verwezenlijkt. Aan de hand van de resultaten kunnen zij samen kansen pakken voor verbetering. Bekijk de website

De SRQ-leesmotivatie
De Naeghel, J., Keer, H. van, Vansteenkiste, M., & Rosseel, Y. (Gent, België: Universiteit Gent)
Vragenlijst om de leesmotivatie van leerlingen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs in kaart te brengen. De vragen gaan zowel over de school- als de vrijetijdscontext. Download

Hebban in de klas
CPNB & Stichting Lezen
Dit platform kan ingezet worden voor het monitoren en evalueren van de leerling als lezer, zoals het leesgedrag, de leesfrequentie en het ontdekken van favoriete genres. Leerlingen kunnen gelezen boeken bijhouden door boektitels en recensies online te noteren in een leeslogboek. Bekijk de website