Inspiratie uit de praktijk 

Op deze pagina vind je een overzicht van video’s, podcasts en webinars over het volgen van de leesontwikkeling van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Hierin worden inzichten gedeeld over het belang van monitoren en evalueren en hoe je dit kunt aanpakken.

Kennisclip Toetsen Leesvaardigheid – Didactiek NederlandsLevende Talen Nederlands & SLO  

Deze kennisclip gaat in op het zicht krijgen op leesbegrip en in het bijzonder op het evalueren van en reflecteren op meerdere teksten. Er worden suggesties gegeven voor het vormgeven van je toetsen en het nabespreken ervan met leerlingen. 

De functie van toetsing in je onderwijs – SLO

In deze video wordt verteld hoe je de voortgang van leerlingen kunt monitoren, en op welke manieren een leraar conclusies kan trekken over de voortgang. Begrippen als summatief toetsen en formatief handelen worden besproken.

Tutorial: Verzamel gegevens over de leesontwikkeling en pas daar het onderwijs op aan – Kennistafel Effectief Leesonderwijs (PO-raad, VO-raad en NRO)

Korte video waarin leraar Nederlands Linda Vos van de Bonifatius mavo vertelt over hoe zij het monitoren en evalueren van de leesvaardigheid van leerlingen aanpakken.

Formatief evalueren. Fase 1 van de FE-cyclus – SLO (Amersfoort: SLO)

Korte animatie waarin uitleg wordt gegeven over wat formatief evalueren is en hoe je het in je les vormgeeft.

Formatief evalueren. Fase 1 van de FE-cyclus – SLO (Amersfoort: SLO)

Korte animatie waarin wordt toegelicht hoe formatief evalueren een continu en dagelijks proces is waarbij onderwijzen, leren en toetsen op elkaar worden afgestemd.

Formatief evalueren: Fase 2 en 3 van de FE-cyclus – SLO (Amersfoort: SLO)

Korte animatie waarin wordt verteld over het verzamelen, analyseren en interpreteren van leerlingreacties. Het gaat daarbij om het verzamelen van voldoende en relevante informatie bij het ontlokken daarvan.

Podcastaflevering Feedback in de klas – LLEARN Podcast

In deze aflevering van de podcastserie LLearn wordt besproken wat goede feedback is, waarom de termen feed up, feedback en feed forward niet meer worden gebruikt, en wat de sprekers vinden van het gebruik van rubrics.

Toetsen met Karen Heij – Podcast Niet lullen maar lesgeven

In deze aflevering van de podcastserie Niet lullen maar lesgeven vertelt toetsexpert Karen Heij over toetsen. Er wordt gezocht naar het antwoord op de vraag: ‘hoe zorg je ervoor dat je toetst op een manier die waardevol is voor jezelf en de leerlingen’.

De Examenrevolutie – LLEARN Podcast

In deze aflevering van de podcastserie LLEARN is toetsexpert Dominique Sluijsmans te gast. Het gesprek gaat over onderwerpen als nascholing, toetsing en programmatisch toetsen. Ook komen de concepten toetsrevolutie en examenrevolutie aan bod.

Hoe geef je vorm aan formatief handelen? – Doorloopjes

In dit webinar staat formatief handelen centraal. Toetsexperts René en Lydia Kneyber vertellen hoe een leraar de uitleg aan en interactie met leerlingen kan aanpassen aan het leerproces van de leerling.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl